Kde najít inspiraci ...

03.07.2014 09:50

 

Inspirace je něco, co vás potká, co vás zaujme, co vás praští do nosu tak, že upadnete, co vás nabíjí, co vás frustruje.

 Můžete ji hledat, můžete ji potkat, můžete si ji najít ve slovníku cizích slov: „1. Podnět k tvoření, nápad, tvůrčí vnuknutí; 2. Vdechování, vdechnutí.“

Pro mě je to éterická dáma v lehkých šatech řeckého stylu, která si vykračuje okolo a vyhlíží si svou budoucí oběť. Posedne ji, a pak se z ní stává zákeřná saň, stojící nad ubohým umělcem s bičem v ruce. Ale buďme rádi, že ji máme.

Co vás může inspirovat? Dobré, ale i špatné události, které se stanou vám nebo někomu jinému, lidé, kteří jsou součástí vašeho života a doprovází vás na něm, i lidé, kteří vás opustili, ať z vlastní, vaší, nebo cizí vůle či zavinění. Může vás inspirovat obraz, grafika, příběh v televizi, článek v novinách, ale třeba i západ slunce, padání listí, odlet ptáků, sněhové vločky, déšť. Dokonce může být múzou i kritika od člověka, na kterém vám několik měsíců záleželo a svůj život bez jeho tváře, očí, úsměvu, hlasu šimrajícího na zádech si nedokážete představit a teď už vlastně nevíte proč.

Inspirace vás obklopuje, tryská ze všeho jako vodopád, jen si ji musíte vybrat. Musí být dost silná na to, aby vás donutila sednout si ke stolu a psát. Nechat se unášet slovy, které z vás proudí a provokují vás ještě něco dodat k tomu, co jste již všem sdělili. Přestáváte jíst, pít i spát. Jen píšete …

Zážitek z inspirace, který mě dostal na kolena a který mě donutil si sednout a přemýšlet tak nahlas, až ze mě myšlenky a slova prýštily, že jsem dokonce nechtěla jít do práce, byla grafika Juliett Anna Nosal, která mi ji se svou skromností a ostychem ukázala na jedné dámské párty. Zůstala jsem jako u vytržení a na její dílo jsem doslova zírala s otevřenou pusou. „Když se něčemu divíte, Kelišová, alespoň zavřete hubu.“ Bohužel v mém případě to nebylo možné.

 Grafika ještě nebyla dokončena, ale ve mně vzbudila neuvěřitelný zájem. Jakoby zasazené semínko začalo znovu růst. Dlouho jsem neměla v sobě tolik naděje a touhy zase začít myslet na příběhy a psát. Genesis, jak se dílo jmenuje, spustilo reakci jako chemický pokus, který děláme s nadšením, než zjistíme, že se to budeme muset ještě naučit teoreticky (grafiku si můžete prohlédnout ve fotogalerii Novinek na úvodní straně).

A tak začala má pouť. Příběh se objevil během malé chvilky a ruka si začala dělat poznámky na papír. Když však grafika zmizela z mých očí, najednou jsem měla prázdnou hlavu, a proto jsem si ji od kamarádky vyprosila alespoň v elektronické formě. Teď, kdykoliv mi dochází inspirace, stačí se na ni podívat a záplava myšlenek a příběhů se zase vrátí. Našla jsem svůj spouštěč!

Je pravdou, že mě hodně motivují i lidé, které potkám a kteří se neustále dotazují, zda píšu a jak moc píšu a jestli na něčem pracuji a kdy to dokončím, ale nejvíc mě motivoval člověk se žlutýma očima a nešťastnou povahou. Ani o tom nevěděl. Je však problém, pokud se tito lidé ztratí z vašeho života, protože si s sebou vezmou i vaši inspiraci. Proto snad jen jedno doporučení:

Inspirujte se raději věcmi, než lidmi, máte větší šanci zůstat pohlceni éterickou dominou delší čas …

Už hledáte svou inspiraci?! Je nejvyšší čas najít spouštěč! Přeji vám hodně štěstí a mnoho zábavy, protože i hledání inspirace je zajímavé dobrodružství …